welke slaapzak ?

  • gerben01

    Hallo,

    Begin april beginnen we onze tocht richting base camp Everest ( misschien komen we maar tot Lobuche…..)

    We overnachten in tenten. Ik wil graag een eigen slaapzak meenemen. Welke zou warm genoeg zijn?

    ( Ik huur er liever geen in Kathmandu)

    Is bijv. een slaapzak tot -5 of -10 voldoende zodat je de eerste dagen niet de tent uit zweet, en later toch voldoende warmte hebt?

    Graag lees ik jullie ervaringen !!

    groeten,

    Gerben.

  • hajo

    In december had ik op dezelfde tocht -30, toen was ik blij met mijn goede slaapzak, fleechezak en kleren ook nog aan.

    Als het rustig is, kan je dekens gebruiken van de lodge.

    De eerste dagen kan je ook lakenzak gebruiken.

    Als je Lobuche haalt, dan haal je EBC vast ook. Als je maar rustig aan loopt vanuit Jiri of Lukla. (de kans op EBC is vele malen groter als je vertrekt vanaf Jiri)

  • T.o.m.

    Let op bij het kopen van een slaapzak.

    Er staat inderdaad wel eens een labeltje op met -5 of -10 enz. Nu moet je niet denken dat als je een slaapzak hebt waar -5 opstaat, dat je confortabel slaapt als het bijv -3 is. Meestal moet je die -5 als volgt interpreteren: als het buiten -5 is, ga je net niet dood als je in je slaapzak ligt.

    Het beste ga je naar een gerenomeerde winkel zoals spac sport of bever voor een goed advies.

  • Marthijn

    Slaapzakje kopen in Kathmandu lijkt me veel goedkoper, je steunt de economie daar een beetje en je kan hem na de trek ook nog aan een gelukkige Nepalees schenken. Overigens zijn er ook schone slaapzakken in Kathmandu te huur, dat spaart weer extra gesleep en thuis laten wassen uit.

  • T.o.m.

    Inderdaad Marthijn, in alle opzichten zijn dat veel betere oplossingen. Goed voor gerbens portemonee en goed voor de nepalese, en de slaapzakken hoeven kwalitatief zeker niet onder te doen.

  • erik

    Nee, die van het merk sherpa (geloof ik) zijn echt prima. Ik had het rond -20 in Lobuche, steenkoud dus. Denk naast je slaapzak aan een self inflatbale matje voor de isolatie. De enige twee mensen in mijn groep die geen matje hadden waren daar bepaald niet gelukkig over…. De matrassen die je gebruikt van je trekking bureau zijn goed om op te slapen maar isoleren absoluut niet.

    Andere tip. Bij de action (als je die hebt in je woonplaats) verkopen ze led-zaklampjes (rond, als een ijshockeypuck) met een haakje. Die kan je in je tent aan het touwtje bovenin hangen en dan is je hele tent verlicht en heb je je handen vrij. Kosten anderhalve euro, veel plezier van gehad!

  • Joep

    en als je er toch niet helemaal prettig bij voelt neem dan gewoon een lakenzak (er is een ander woord voor maar kom er niet op) mee die je in de slaapzak kunt stoppen

  • Ramrod

    Ik heb net de poon Hill gedaan , slaapzak gehuurd 80 cent per dag … , slaapzak zag er goed en schoone uit , je kan ook nieuwe huren zijn dan iets duurder , wel heb ik ernstig mn twijfels bij de tempraturen waarvoor ze geschikt zouden zijn

    ik had er 1 die tot -10 ging maar ik heb het toch aardig koud gehad een paar keer terwijl het rond de 2/3 graden was .Gelukkig waren er ook dekbedden in de lodges en zou toch warm gehad .

    Weet niet of het verstandig is als je zo hoog gaat en het zo koud kan zijn om in Nepal een slaapzak te huren /kopen je weet nooit wat voor kwaliteit het is , vaak dus nep net als als die jassen en broeken .